تکنولوژی با رشدی هرچه سریعتر به سمت درک  وفهم طبیعت از رفتارهای طبیعی بشر وسایر گونه ها تا تحلیل دقیق رفتارهای  سلولی وباز سازی آن پیش میرود؛ به شکلی که پیچیده ترین تکنولوژی ها بنحوی پیاده سازی  هر چه طبیعی تر آن بشمار می آید.

بیوانفورماتیک ، زمینه ای است که این مهم را فراهم می کند ؛کوششی است که  به درون سلول رخنه کرده وپس از شناخت مبانی بیولوژی آن، تحت استنباطی عمیق مبتنی بر فرضیات  ریاضی واحتمال، به مسائل ساختاری مهندسی می رسد. این فرایند با سرعت فزاینده ای به سمت افقی که "درک عملکرد سلول به عنوان یک سیستم " نام دارد، درحرکت است؛که باتوجه به ابزار  های موجود ،آنقدر ها دور از دسترس نیست. البته این مفهوم به صورت جزیی اکنون پیاده سازی شده،بهینه سازی های  مثل الگوریتم ژنتیک ،کلونی مورچه ها و... از این قبیلند؛ اما درک کلیت آن گامی بلندتر است که همتی چند جانبه از همه علوم را می طلبد،و نیازمند شراکتی خلاقانه بین بیولوژی و علوم مهندسی برای رسیدن به مدل مناسب ریاضیاتی است، فراگیری و بکارگیری منابع مختلف اطلاعاتی و روش­های آماری برای نشان دادن این­که مدل­های بیولوژیکی ونظام­های کشف شده، به­صورت اتفاقی صورت نگرفته است. بر این باوریم که  بدین ترتیب  می توان موازنه­ای در مفاهیم به­وجود آوردکه شاید بتوان حتی شبکه­های تنظیم  ژن و شبکه­های متابولیسمی که فرآیندهای سلولی را کنترل می­کنندرا برنامه ریزی کرد.

کاربرد آنچه آموختیم برای بکارگیری در عرصه تشخیص های پزشکی  ومدل سازی مبنای ژنتیکی بسیاری از بیماری های پیچیده و صنعت داروسازی به عنوان چالش‌های بعدی واگذارده می‌شود. اگرچه کارهای اساسی برای انجام، تا قبل از اینکه بتوانیم قضاوت را به بالاترین حد این مسائل اجرا کنیم، باقی می‌ماند.